Майстер-клас “Реалізація міжпредметних зв’язків на уроках історії, правознавства та громадянської освіти”
Наш ліцей радо вітав учасників міського методичного семінару вчителів історії, правознавства, громадянської освіти. Учителі обговорили питання, які турбують і педагогів, і батьків, і дітей. Сьогодення вимагає удосконалення методів та прийомів навчального процесу, тому освітяни щедро діляться своїми здобутками, надбанням, досвідом. Учителі-історики навчального закладу Морека С.Ю., Фозекош А.А., Машика В.Т. познайомили присутніх із своїми напрацюваннями, поділилися фаховими новинками. Успішний фахівець, талановитий педагог — мудрий наставник для підростаючого покоління, яке покликане будувати міцну, єдину державу. Матеріали розміщено за покликанням.
Успішно організовувати навчально-виховний процес дає змогу злагоджена методична робота. Як свідчить досвід, вона ефективна там, де діє єдина система заходів адміністрації, педагогічного колективу та батьківської громадськості.
У 2021/2022 навчальному році педагогічний колектив ліцею організував роботу над методичною проблемою «Надання якісних освітніх послуг через інноваційний зміст і технології освіти та підвищення педагогічної майстерності вчителів».
В освітній діяльності та розвитку навчального закладу педагогічний колектив школи керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про охорону праці», «Про охорону дитинства», «Про попередження насильства в сім’ї», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», Концепцією громадянського виховання та освіти, указом президента України «Про національну стратегію розвитку освіти в Україні», керівних документів Міністерства освіти і науки України, інших чинних законодавчих та нормативних документів, cтатутом навчального закладу, перспективними та річними планами.
Методична робота – цілісна система заходів, які прискорюють формування педагогічного досвіду та спрямовані на всебічне підвищення професійної майстерності педагогів, на збагачення і розвиток творчого потенціалу колективу, на досягнення високих результатів навчання і виховання.
На сучасному етапі розвитку освіти, організація методичної роботи має постійно творчо доповнюватися та збагачуватися, враховуючи вимоги держави і суспільства. Важливо побудувати та організувати методичну роботу таким чином, щоб кожен учитель мав змогу повніше розкрити власні здібності та обдарування, раціонально організувати педагогічний процес на виконання окремих проблем навчання та виховання учнів, вирішення яких здійснюється усім педагогічним колективом.
Зміст методичної роботи був відображений у розділах плану роботи школи, у планах роботи методичної ради, методичного кабінету, заступника директора школи та в планах роботи шкільних методичних об’єднань. На підставі Положення про методичну роботу з педагогічними кадрами загальноосвітніх шкіл України, з метою подальшого вдосконалення методичної роботи було видано наказ по школі «Про організацію методичної роботи в 2021/2022 навчальному році». На виконання завдань, передбачених у планах, на початку навчального року були створені: графік проведення атестації, наказ про роботу з обдарованими учнями, складені плани МО. На початку кожного семестру проводилися інструктивно-методичні наради для педагогів, голів МО та класних керівників із питань планування роботи, складено графіки відкритих уроків, позакласних заходів, графік проведення предметних тижнів, подано заявки як на проходження курсової підготовки підвищення кваліфікації. Протягом року педагогам надавалися консультації з питань ведення ділової документації, зокрема, електронного журналу «Моя школа».
Проте, довготривалий карантин, а згодом початок російського вторгнення в Україну, внесли суттєві корективи до планів роботи і не дали змоги повноцінно реалізувати цілі, які були поставлені керівниками МО. Зокрема, педагогами навчального закладу у зв’язку із введенням дистанційної форми навчання, не вдалося поділитися з своїми колегами досвідом роботи через організацію відкритих уроків, більшість предметних тижнів так і не відбулися.
Слід зазначити, що всі методичні об’єднання працювали згідно з планом. Розглядалися актуальні проблеми оволодіння сучасними методиками викладання й виховання, зокрема методиками та засобами при організації дистанційного навчання: «Дистанційне навчання, як вимога часу і шляхи його реалізації», «Методи та засоби навчання дистанційного навчання», «Застосування інтернет-технологій в умовах дистанційного навчання».
Змістовними, наповненими інноватики виявилися відриті уроки вчителів початкових класів Кадар Н.С. та Солопова О.Т., на яких було продемонстровано використання методичних прийомів як «Ромашка Блума», «Кола Венна», «Фішбоун», «Інтерв’ю», «Дешифрувальник», «Асоціативний кущ» та «Мікрофон». А у листопаді 2021 року до Дня української писемності Марухнич З.В. разом з учнями 4-Б класу було проведено квест-гру «Рідна мова – скарб безцінний».
Упродовж 2021/2022 навчального року на базі Мукачівського ліцею №6 було проведено міський навчально-методичний семінар вчителів біології на тему «Використання сучасних інноваційних технологій на уроках біології». В ході семінару вчителями біології Росоха О.Б. та Іваньо М.Ю. було розкрито адаптивну технологію навчання на прикладах розв’язування задач з генетики, дослідницьку, проектну, модельну технології навчання. Вчителі поділилися досвідом роботи в напрямку створення та реалізації уроків-подорожей при вивченні біології.
У травні 2022 року вчителями початкових класів (4 клас) було проведено навчально-методичний онлайн семінар на тему «Інтелект-карта: колаж, який допомагає вчитися». Під час семінару вчителі поділилися досвідом використання карт пам’яті на уроках, провели практичне заняття по створенню інтелект-карти з допомогою веб-додатка Coogle.
На базі школи проходила педагогічна практика студентів Мукачівського педагогічного коледжу.
Цього року в Новій Українській Школі працювали педагоги та навчалися учні 1-4 класів, а вчителі, які викладатимуть в 5-х класах в 2022/2023 навчальному році протягом року проходили навчання за 30-ти годинною програмою для викладання в умовах НУШ. НУШ – це реформа освіти. Саме НУШ має сформувати творчого та ініціативного учня, здатного самостійно здобувати знання, критично та системно мислити, висловлювати свою думку та здатність логічно обґрунтовувати позицію, відповідно оцінювати ризики та ухвалювати рішення. Усе це потребує переорієнтації процесу навчання та розвиток особистості учня. Тому, вчителі чітко розуміють та ставлять за мету зміну акцентів у навчанні, де знаннєва парадигма поступово заміниться на компетентнісну.
Таким чином, в червні 2022 року всі методичні об’єднання ліцею попрацювали над уточненням кількості навчальних годин на вивчення тем, конкретизацією та деталізацією видів навчання, тобто розробили навчальні програми для вивчення предметів освітньої навчальної програми для 5-го класу, які будуть затверджені у серпні на педагогічній раді.
Протягом 2021/2022 року двоє заступників ліцею Маріян Е.О. та Возняк Л.І. пройшли навчання тренерів, а згодом стали тренерами педагогів НУШ області.
У 2021/2022 навчальному році в ліцеї працювало 2 педагогів зі стажем роботи до 3-х років: Чубірка О.С. та Сідор Л.В. Вони працювали під наставництвом досвідчених вчителів, які постійно надавали методичну допомогу у підготовці молодих педагогів до уроку. Адміністрацією закладу для підтримки вчителів було зібрано та систематизовано матеріали в посібник «На допомогу молодому педагогу», який розміщено на сайті ліцею у рубриці з відповідною назвою.
Для створення педагогічних й соціально-психологічних умов для успішного навчання, функціонування й розвитку в новій системі шкільних відносин учнів 1-х та 5-х класів, з метою дотримання принципу наступності під час переходу учнів з початкової в основну школу, створення комфортних умов для навчання першокласників протягом 2021/2022 навчального року було вивчено питання адаптації учнів. Питання вивчалося шляхом діагностики учнів, відвідування уроків, аналізу психодіагностичних досліджень. Так, на педагогічній раді в листопаді 2021 року детально було обговорено питання адаптації учнів 5-х класів, а на педагогічній раді в січні 2022 року питання адаптації учнів 1-х класів.
Моніторинг навчальних досягнень учнів – одна з ключових складових аналізу діяльності закладу. 2021/2022 навчальний рік був складним для всіх учасників навчально-виховного процесу, особливо ІІ семестр, який до кінця квітня проходив у дистанційному форматі, і тільки починаючи в кінці квітня 2022 року ліцей перейшов на змішану форму навчання, яка передбачала проведення навчальних занять у школі для учнів через день. І в цьому напрямку війна внесла свої корективи. Всі шкільні процеси були спрямовані не на контроль чи моніторинг, а на підтримку учнів в умовах воєнного часу. Згідно річного плану роботи школи протягом І семестру були проведені контрольні роботи з української мови та математики у 5-х класах – у вересні; з математики та української мови у 11-х класах у грудні. Результати контрольних робіт були проаналізовані та узагальнені у відповідних аналітичних довідках, які розглядалися на засіданні педагогічної ради у листопаді 2021 року та січні 2022 року. За наслідками вивчення видано відповідні накази. Моніторинги навчальних досягнень учнів з відповідних предметів у 9-х класах та повторний в 11-х класах з вище викладених причин не вдалося здійснити.
У 2021/2022 навчальному році, відповідно до нормативно-правових актів, здобувачів початкової, базової та загальної середньої освіти звільнено від проходження державної підсумкової атестації (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України в сфері освіти» від 24 березня 2022 року № 2157-ІХ; наказ Міністерства освіти і науки України від 28.02.2022 № 232 «Про звільнення від державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03 березня 2022 року за № 283/37619). В зв’язку з цим, адміністрація ліцею не мала змоги здійснити повноцінний моніторинг результатів навчальної діяльності учнів по багатьом показникам. Зокрема, не вдалося здійснити порівняльний аналіз результатів річного оцінювання та оцінювання за державну підсумкову атестацію, не вдалося відслідкувати динаміку навчальних досягнень конкретних учнів і доступним в даних умовах став тільки порівняльний аналіз навчальних досягнень учнів за результатами семестрового оцінювання. Результати навчальних досягнень наступні (див діаграму):
Порівняння результатів навчальних досягнень показує, що за ІІ семестр зменшилася кількість учнів, які засвоїли знання на початковому рівні, відповідно збільшилася на 30 кількість учнів, які навчаються на середньому рівні. На 35 учнів збільшилася кількість учнів високого рівня. В звичних умовах це були б прекрасні показники, які б показували високу роботу як учнівського, так і педагогічного колективу. Проте, минулий навчальний рік став роком серйозних випробувань для всіх. Складні умови, в яких опинилися школа, вчителі та батьки у зв’язку з оголошеним війни, навчили всіх швидко реагувати на виклики сьогодення, бути гнучкими та ефективними у незручних для всіх умовах. З 15 березня по 15 травня 2022 року ліцей працював за дистанційною формою навчання. За зміненим розкладом, дотримуючись санітарних вимог вчителі проводили навчальні заняття за допомогою сервісів Microsoft ClassTime та GoogleMeet. Під час дистанційного навчання виникало багато проблем:
- Не всі діти можуть зосередити свою увагу на онлайн уроках. Так одні діти можуть, а інші постійно відволікаються і взагалі не сприймають таке навчання серйозно. То виходить так, що у кожному класі є діти, які максимально ефективно вчаться під час дистанційного навчання, і ті, хто не вчиться взагалі.
- Учитель, будучи дистанційно, не завжди може вплинути на академічну доброчесність учня. Часто учні, під час тестувань, написанні різних видів контролю вдавалися до допомоги своїх однокласників, дорослих, репетиторів, що унеможливлює об’єктивне оцінювання з боку вчителя.
- Не всі вчителі добре пройшли адаптацію працювати у нових умовах, застосовувати новітні методики навчання, оскільки під час дистанційного навчання старі підходи не працюють. Потрібно ще напрацьовувати норми спілкування як дітей з учителем, так і вчителя з дітьми під час онлайн-уроків, а також потрібно докласти немалих зусиль для організації при дистанційному навчанні повноцінного зворотного зв’язку з учнями.
З 15 травня 2022 року ліцей перейшов до змішаної форми навчання. І тут педагогічний колектив вже мав реальну змогу оцінювати навчальні досягнення учнів. Більшість педагогів зіштовхнулася з картиною, де успішність учнів під час дистанційного навчання сильно зросла, проте на практиці вони не мають стійких та систематизованих знань.
У ліцеї педагоги та адмінстрація активно використовують у своїй діяльності інформаційно-комунікаційні технології. Вчителі постійно організовують мультимедійний супровід на уроках, використовують інтерактивні онлайн вправи, вдосконалюють свою майстерність у створенні онлайн тестів на різних освітніх платформах, мають багато власних розробок, у всіх педагогів оформлене портфоліо їх педагогічної діяльності.
Вже другий рік поспіль педагоги нашого закладу безперешкодно користуються електронним журналом «Моя школа», який окрім традиційного функціоналу допомагає педагогам формувати для подальшого аналізу різного роду звітності, зокрема і додатки до свідоцтв про базову середню освіту та атестатів про загальну середню освіту.
Мукачівський ліцей №6 є одним із закладів міста, який першим розпочав використовувати автоматизовані системи для створення розкладу. Так, наш ліцей став першим у місті, де використовується система «Нова школа», яка дає змогу створити розклад відповідно до санітарних вимог.
Також, педагоги та учні ліцею беруть активну участь у Всеукраїнських заходах, які передбачають використання ІКТ. 8 лютого 2022 року, активні вчителі ліцею долучилися до Всеукраїнського онлайн-флешмобу освітян до Дня безпечного інтернету, який проводився в рамках співпраці Google Україна та Міністерства освіти і науки України та стали учасниками встановлення рекорду України щодо виконання освітянами цифрових вправ у віртуальних кімнатах Google for Education.
17 лютого 2022 року більшість педагогів ліцею стали учасниками прес-конференції, під час якої було анонсовано Всеукраїнський урок з медіаграмотності та обговорено сучасний стан медіаграмотності серед школярів, презентовано методичні матеріали від Національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр». А вже 18 лютого, класні керівники провели онлайн урок з медіаграмотності з учнями нашого ліцею, де привернули увагу учнів до розвитку критичного мислення, обговорили з учнями способи розпізнавання фейків, види маніпуляцій в мережі та розглянули процеси створення новин.
Слід відзначити, що всі педагоги нашого ліцею у 2021/2022 навчальному році пройшли у системі «Дія» тестування на визначення ІКТ компетентності «Цифрограм».
Протягом 2021/2022 навчального року в ліцеї відбулося 8 засідань педагогічних рад, де розглядалися різні форми та методи впровадження інновацій у навчально-виховний процес, вивчалися питання управління адаптацією учнів 1-х та 5-х класів, питання підвищення якості освіти у навчальному закладі, питання впровадження внутрішньої системи якості освіти. Важлива роль на педагогічних радах відводиться і питанням виховної роботи, попередження травматизму, булінгу.
Система управління навчальним закладом передбачає постійне планування роботи відповідно до річного плану. Так, щопонеділка при директорові разом із заступниками проводяться координаційні наради, на яких детально планується, аналізується робота на тиждень. В ліцеї щомісяця проводяться наради при директорові, на яких розглядаються різні питання виробничого характеру.